Dziecko to Wielki Skarb !!!
„Okres wczesnego dzieciństwa jest bez wątpienia najbogatszy.
Poprzez wychowanie trzeba go wykorzystać w każdy możliwy sposób.
Straty tego czasu nie da się odnowić.”
Maria Montessori
Wielu pedagogów, psychologów oraz znawców rozwoju dziecka podkreśla, że wiek dziecięcy od narodzenia do 6 roku życia to czas w życiu dziecka, kiedy jego umysł jest najbardziej zdolny do nauki.
Skoro tak, to programy rozwojowe dla okresu wczesnego dzieciństwa powinny być traktowane priorytetowo.
Zatem, warto zadbać o jak najlepszy dobór programów i metod edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wiemy, że okres przedszkolny jest szczególnym okresem w rozwoju dziecka, choćby z uwagi na sposób poznawania rzeczywistości dokonujący się poprzez swobodne zabawy, radosne zdziwienie, eksplorację, przekształcanie, odkrywanie doświadczanie, eksperymentowanie. Te wzajemnie, warunkujące się mechanizmy są obowiązkowym elementem aktywności poznawczej dziecka.
Obserwujemy, że następuje znaczny postęp w rozwoju umysłowym myślenia konkretno- wyobrażeniowego, który charakteryzuje się tym, że dziecko uczy się poprzez działanie na konkretach, własną aktywność, zbieranie doświadczeń a wszystko dzieje się za pomocą wszystkich zmysłów.
Można zadać sobie pytanie.
W jaki sposób należy tworzyć środowisko przedszkolne, które będzie sprzyjało rozwojowi holistycznemu dziecka?
Należy stworzyć przestrzeń do działania