Roczny Plan Pracy
Przedszkola Nr 3
„Wyspa Skarbów”
na rok szkolny 2023/2024
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900) ustalam następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:
Zestaw programów wychowania przedszkolnego realizowanych
w Przedszkolu Nr 3 „Wyspa Skarbów” w roku szkolnym 2023/2024
Lp. | Nazwa Programu | Autor | Wydawnictwo | Realizacja |
1. | Program wychowania przedszkolnego | Dorota Kossakowska | Podręcznikarnia | Wszystkie grupy |
2. | Program działań przedszkola | Zespół nauczycieli | Zespół nauczycieli | Wszystkie grupy |
3. | Program nauki j. angielskiego | Ewa Wodzicka – Dondziłło | MAC EDUKACJA | Wszystkie grupy |
4. | Profilaktyczny program logopedyczny | Justyna Bilińska | Grupa Kotki | |
5. | Program współpracy z rodzicami „Klub Rodzica” | Elżbieta Wrażeń | Wszystkie grupy |
Lp. | Nazwa projektu | Grupa | Osoby odpowiedzialne |
1. | Jestem małym przyjacielem przyrody” | Wszystkie | Aneta Małecka, |
2. | Europa i ja | Wszystkie | Patrycja Olszewska, Agnieszka Wychowaniec, Katarzyna Wyszomierska |
3. | W świecie matematyki | Wszystkie | Iwona Maciak – Błaszczyk, Marta Konecka – Morozowska |
4. | Łączymy pokolenia: | Jeżyki, Słowiki | Agnieszka Wychowaniec, |
5. | Angielski jest Fun- tastyczny | Wszystkie | Ania Lutkiewicz |
6. | „Mamo, tato wolę wodę” | Wszystkie | Kasia Krajewska |
7. | „Sprintem do Maratonu” | Wszystkie | Weronika Lichosik, |
8. | Rowerowy Maj | Wszystkie | Agnieszka Wychowaniec, |
9. | Mali Wielcy Odkrywcy | Wszyscy | Ewa Wawrzeńczyk, Iwona Zawiślak |
10. | Sensosmyki | Króliczki | Weronika Lichosik, |
11. | Gramy zmysłami | Kaczuszki, | Małgorzata Siwińska |
12. | Witaminki | Króliczki, Rybki | Marta Konecka – Morozowska, Weronika Lichosik |
Priorytety pracy przedszkola
Lp. |
W świecie matematyki |
1. | Cele ogólne i szczegółowe: 1) Kształtowanie i rozwijanie umiejętności matematycznych w codziennych zabawach; 2) Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia 3) Wykorzystanie aktywnych metod nauki matematyki; 4) Wykorzystanie metod Dziecięca matematyka prof. Gruszczyk – Kolczyńskiej. 5) Realizacja projektu ogólnopolskiego „ W świecie matematyki” 6) Obchody Dnia Matematyki; 7) Obchody Tygodnia Matematyki
Podróże po Europie i nie tylko … 1) Przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym podstawowej wiedzy na temat krajów znajdujących się w Europie;
2) Zdobywanie nowych doświadczeń i rozwijanie zainteresowań dotyczących różnych narodowości; 3) Uświadomienie potrzeby dbania o tożsamość narodową; 4) Wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych kultur i narodów; 5) Wykorzystywanie różnych zmysłów: smaku, węchu, wzroku, dotyku, słuchu podczas wykonywania zadań 6) Rozbudzenie dziecięcej ciekawości; 7) Obcowanie z kulturą innych narodowości poprzez zabawę, muzykę, zajęcia kulinarne; 8) Zaproszenie do przedszkola przedstawicieli wspólnoty wietnamskiej; 9) Włączenie dzieci pochodzących z innych krajów do wspólnoty przedszkolnej; 10) Pozyskiwanie nowych doświadczeń na temat kultur nowych państw; 11) Integracja zespołu grupowego oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie, dzieci innych narodowości; 12) Wykorzystanie TIK w pracy nauczyciela 13) Nauka poprzez zabawę; 14) Dzień Afryki – tematyczne przedstawienie gr. Jeżyki
|
3. | Na ratunek Ziemi – przyjaciel przyrody 1. Kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska, którego jakość warunkuje stan naszego zdrowia. 2. Poszerzanie świadomości ekologicznej. 3. Rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych poprzez poznawanie go dostrzeganie jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi; 4. Umożliwienie podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu. 5. Rozwijanie dbałości o świat przyrody jako źródło czystego powietrza, wody, pożywienia. 6. Kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego; 7. Racjonalne wykorzystanie zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów – kształtowanie nawyków segregowania śmieci, oszczędzania wody, papieru i prądu. 8. Stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą, zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi. 9. Inicjowanie zabaw konstrukcyjnych, majsterkowanie, budowanie, wykorzystując materiały użytkowe, w tym naturalne; 10. Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej, rozbudzanie wrażliwości na piękno; 11. Poznawanie rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie; 12. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie, wyrabianie właściwego stosunku do otaczającej przyrody, właściwe reagowanie na cierpienie ludzi i zwierząt;
1. Akcje przedszkolne i projekty:
|
4. |
Aktywny Przedszkolak
|
Kalendarz Uroczystości – 2023/2024
Uroczystości i Wydarzenia
| Osoby odpowiedzialne | Terminy | |
1. | Sprzątanie świata | Nauczyciele w grupach | 15 września |
2. | Dzień Przedszkolaka | Rada Rodziców, dyrektor | 20 września |
3. | Malarze Jesieni – Powitanie Jesieni – tworzenie obrazów z różnorodnych materiałów; | Nauczyciele w grupach | 3 października |
2. | Turniej jesiennych sprawności ruchowych; | A. Wychowaniec, Kasia Krajewska, Iwona Maciak – Błaszczyk, Kasia Wyszomierska, Marta Konecka – Morozowska | 6 października |
3. | Dzień Edukacji Narodowej | Kasia Wyszomierska, | 13 października |
4. | Dzień Postaci z Bajek | Marta Konecka – Morozowska, Kinga Pęczek, Natalia Olszewska | 6 listopada |
Pasowanie na Przedszkolaka | Aneta Małecka, Iwona Maciak Błaszczyk, Ania Lutkiewicz, Marta Konecka – Morozowska | 9 listopada godz. 15.00 | |
Dzień Mody Patriotycznej | Ewa Wawrzeńczyk, Iwona Zawiślak | 10 listopada | |
Dzień Pluszowego Misia | Aneta Małecka, Patrycja Olszewska, | 24 listopada | |
Mikołajki | Dyrektor, Rada Rodziców | 6 grudnia | |
Spotkanie z Mikołajem | Dyrektor, Rada Rodziców | ||
Koncert Kolęd i Pastorałek | P. Olszewska I. Zawiślak, E. Wawrzeńczyk | 19 grudnia | |
7. | Spotkania świąteczne, warsztaty, jasełka | Nauczyciele w grupach | 12 – 20 grudnia |
8. | Dzień Babci i Dziadka | Nauczycielki w grupach, Dekoracja – Kinga Pęczek, | 8 -12 stycznia |
9. | Bal Karnawałowy | A. Wychowaniec, B. Małgorzata Siwińska, | Do ustalenia |
10. | Pierwszy Dzień Wiosny – „Akademia Pana Kleksa” przegląd repertuar J. Brzechwy | Nauczycielki, koordynator wicedyrektor | 21 marca 2023 |
Ukwiecanie Przedszkola | Dyrektor, Nauczycielki | Do ustalenia | |
11. | Święto Ziemi | Natalia Olszewska, Kinga Pęczek | 25 kwietnia 2023 r. |
Mam Talent – I can sing – zaśpiewanie lub zatańczenie do wybranej piosenki w języku angielskim | Patrycja O. Marlena Pajewska | Do ustalenia | |
12. | Dzień Mamy i Taty | Nauczycielki w grupach Dekoracje: Kasia Krajewska, Weronika Lichosik, Małgorzata Siwińska | Do ustalenia |
13. | Dzień Dziecka | Dyrektor, Nauczycielki, | 1 czerwca 2023 r. |
14. | Piknik Rodzinny | Rada Rodziców, Dyrektor, Pracownicy Przedszkola | Do ustalenia |
15. | Zakończenie Roku Starszaków | Dyrektor, Rada Rodziców, | 10,11,12, czerwca |
16. | Zakończenie Roku Przedszkolaków | 21 czerwca 2024r. |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Lp. | INSTYTUCJE | SPOSOBY WSPÓŁPRACY | TERMINY |
1. | Gminna Biblioteka Publiczna w Raszynie | Spotkania, teatrzyki, lekcje biblioteczne, wypożyczanie książek | Cały rok |
2. | Centrum Kultury w Raszynie | Udział w uroczystościach, w koncertach, warsztatach, teatrzykach. Współpraca z Seniorami; | Cały rok |
3. | Ochotnicza Straż Pożarna w Raszynie | Spotkania ze strażakami, pogadanki dotyczące bezpieczeństwa; | maj |
4. | Schronisko „Na Paluchu” | Spotkanie z pracownikiem schroniska, zbiórka w przedszkolu żywności dla zwierząt; | listopad |
7. | Poradnia PPP w Pruszkowie | Współpraca na rzecz dzieci wymagających wsparcia; | Cały rok |
9. | Szkoła Podstawowa im. C. Godebskiego w Raszynie | Spotkania z uczniami i nauczycielami; Wycieczka do szkoły; | maj |
10. | GOPS w Raszynie | Współpraca w zakresie wspomagania rodzin potrzebujących pomocy i wsparcia; | Cały rok |
Współpraca z rodzicami
Harmonogram spotkań z rodzicami
Rodzaj spotkania | termin | |
1. | Zebranie organizacyjne | 12 -13 września |
3. | Dzień spotkań z rodzicami – przedstawienie wyników obserwacji. | 27 listopada |
4. | Spotkania świąteczne w grupach; | 13 – 20 grudnia |
6. | Dzień spotkań z rodzicami | 11 marca |
7. | Zebranie z rodzicami dzieci 6 – letnich ( gotowość szkolna ) | 22 – 26 kwietnia |
8. | Zebranie ( wyniki II obserwacji ) | 20 maja |
9. | DNI DOSTĘPNOŚCI DLA RODZICÓW | W każdym miesiącu ustalone indywidualnie przez nauczycieli |
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Harmonogram wydarzeń i akcji przedszkolnych
Miesiąc | Działania, wydarzenia | Grupa | Osoby odp. | Polityka oświatowa |
Wrzesień |
| Wszystkie | Koordynator Nauczycielki w grupach |
|
| Wszystkie | Koordynator Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszystkie | dyrektor |
| |
Październik |
|
|
|
|
|
| Wszyscy | Agnieszka Wychowaniec, Nauczycielki w grupach |
|
|
1) Zabawa obserwacyjna:
2) Skarby w koszyczkach – przeliczanie darów jesieni ukrytych w koszyczkach/ pudełkach; 3) Jesienna mandala – wykonanie pracy plastycznej
| Wszystkie | Nauczycielki |
|
|
| Agnieszka Wychowaniec, Kasia Krajewska, Iwona Maciak – Błaszczyk, |
| |
|
| Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
| Jeżyki, Rybki, Słowiki | Iwona Zawiślak, Agnieszka Wychowaniec |
| |
| Króliczki, Kaczuszki | Małgorzata Siwińska. Katarzyna Krajewska |
| |
| Wszyscy | dyrektor |
| |
|
| Rybki, Jeże, Słowiki | Nauczycielki w grupach |
|
Listopad |
| Kotki, Żółwiki | Iwona Maciak –Błaszczyk, Beata Woś, Aneta Małecka |
|
|
| Rybki | Ania Lutkiewicz, Marta Konecka – Morozowska |
|
| Wszyscy | Iwona Zawiślak, Agnieszka Wychowaniec |
| |
| Wszyscy | Dyrektor |
| |
| Grupy starsze | Nauczycielki w grupach, Ania Lutkiewicz |
| |
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
|
| Do wyboru | Nauczycielki w grupach |
|
| Do wyboru | Nauczycielki w grupach |
| |
1) Jesienne porządki:
2) Układanie rytmów:
3) Rytmiczne liście – praca plastyczna:
|
| Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | Koordynator Nauczycielki w grupach |
| |
· Z czego słynie Hiszpania; · Język hiszpański – poznanie kilku słów, słownik obrazkowo – wyrazowy; · Zapoznanie z twórczością A Gaudiego i wykonanie pracy plastycznej zainspirowanej jego twórczością. · Zajęcia kulinarne- przygotowanie hiszpańskiej przekąski tapas. · Zapoznanie z twórczością Picassa – malowanie za pomocą różnych części ciała. · Roślinność, zwierzęta, · Na stadionie Realu Madryt-zawody sportowe z wykorzystaniem piłki. | Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
Grudzień |
| Wszyscy | P. Olszewska I. Zawiślak, E. Wawrzeńczyk |
|
|
|
|
| |
|
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
|
| Słowiki, Wiewiórki | P. Olszewska I. Zawiślak, E. Wawrzeńczyk |
| |
| Słowiki, Wiewiórki | P. Olszewska I. Zawiślak, E. Wawrzeńczyk |
| |
|
|
|
| |
1) Matematyka w ruchu – zabawa ruchowa: · Nauczyciel prezentuje podstawowe figury geometryczne; · Dzieci wyszukują w najbliższym toczeniu przedmioty w kształcie wymienionych przez nauczyciela figur; · Przeliczają znalezione przedmioty, tworzą zbiory, określają – których jest więcej lub mniej; A. Ozdoby świąteczne – praca plastyczno-techniczna, B. Ważenie i odmierzanie produktów potrzebnych do zrobienia pierników, liczenie pierników wykonanych przez każde dziecko;
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
|
|
|
|
|
FINLANDIA · Laponia – św. Mikołaja; · Warunki klimatyczne; · Ulubione sporty zimowe; · Zorza polarna – praca plastyczna; · Flaga fińska; · Stolica helsinki; · Tove Jansson – Muminki · „Janka” – taniec · Pieczenie pierników
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
Styczeń |
| Wszyscy | Natalia Olszewska, |
|
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach | ||
| Do wyboru | Nauczycielki w grupach | ||
| Do wyboru | Nauczycielki w grupach | ||
|
| |||
· Odczytywanie godzin na zegarze; · Kalendarz; · Pory roku; · Zabawy rytmami; | Do wyboru | Nauczycielki w grupach |
| |
GRECJA; · Warsztaty podróżnicze dla wszystkich grup. · Nauka tańca Grek Zorba. · Greckie Igrzyska- zawody sportowe. · Wykonanie greckich waz z gliny bądź z innych surowców. · Grecja roślinność, uprawy, potrawy; | Wszyscy | Koordynator Patrycja Olszewska, Marlena Pajewska |
| |
|
| Wszyscy | Ania Lutkiewicz, Kasia Krajewska, dyrektor |
|
Luty |
|
|
|
|
|
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
|
| Wszyscy |
|
| |
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
| Grupy starsze | Nauczycielki w grupach |
| |
WŁOCHY
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
| Sensoryczne zabawy matematyczne 1) Sensoryczne cyfry: · Wspólne tworzenie sensorycznych plansz demonstracyjnych · Tworzenie sensorycznych kart cyfrowych (z różnych materiałów) 2) Matematyczne ćwiczenia paluszkowe: · Nauczyciel prezentuje kartoniki z symbolem graficznym cyfr (grupy młodsze kropki/kreski/gwiazdki) Dzieci odwzorowują kształt cyfr (dzieci młodsze ilość kropeczek) na tacach z kaszą, ryżem, mąką itp |
| Nauczycielki w grupach |
|
Marzec | WIELKA BRYTANIA
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
|
| Wszyscy | Koordynator Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | Koordynator Ania Lutkiewicz |
| |
|
| Grupy starsze | Nauczycielki w grupach |
|
| Kodowanie na dywanie 1) Matematyczne kółko i krzyżyk: · Na dużej planszy (na brystolu tworzymy siatkę do gry w kółko · Po omówieniu pojęć oraz zasad gry, nauczyciel układa losowo na planszy dwie wybrane figury geometryczne, dzieci rozpoczynają grę; 2) Grupy młodsze: · Na dużej planszy nauczyciel omawia pojęcia w górę, w dół, · Nauczyciel układa losowo na planszy 3 figury geometryczne, następnie wydaje polecenia np.: „koło do przodu”, „trójkąt w bok/ w lewo”; |
| Nauczycielki w grupach |
|
Kwiecień |
| Żabki | Natalia Olszewski, Kinga Pęczek |
|
| Grupy starsze | Koordynator Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | dyrektor |
| |
FRANCJA
| Wszyscy | Małgosia Siwińska, Ewa Wawrzeńczyk, Iwona Zawiślak |
| |
| 1) Matematyczne pisanki: · Nauczyciel prezentuje przed dziećmi papierowe, kolorowe jajka ułożone z 2 niepasujących połówek. Zadaniem uczniów jest właściwe ułożenie pisanek; 2) Pisankowe memory – dzieci samodzielnie rysują/malują pisanki, które wycinają i przecinają na dwie części (w poziomie, w pionie – wybór dowolny). Powstałe w ten sposób elementy utworzą grę memory; 3) Zaginione pisanki: · Nauczyciel ukrywa w połówki papierowych pisanek. Dzieci wyszukują elementy, łączą ze sobą właściwe połowy i przeliczają ilość pisanek ukrytych w sali; |
| Nauczycielki w grupach |
|
Maj |
| Wszyscy | Patrycja Olszewska, Agnieszka Wychowaniec, Marlena Pajewska |
|
|
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
|
|
| Wszyscy | Koordynator Nauczycielki w grupach |
|
Wieża dla mamy 1) Dwie wieże: · Dzieci pracują w parach lub grupach, otrzymują od nauczyciela określoną ilość klocków (np.: 10, 15, 20). Wybrana osoba buduje z klocków dwie wieże, druga osoba przelicza ilość klocków, porównuje ich wielkość <, >, =; 2) Wieża dla mamy: · Dzieci pracują w grupach (dzieci młodsze wspólnie), otrzymują od nauczyciela klocki. · Każda grupa buduje jak najwyższą wieżę dla mamy. Po zakończonych działaniach porównujemy budowle, mierzymy ich długość (np.: centymetrem krawieckim, długością stopy, krokami); |
| Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | K. Krajewska, |
| |
| Do wyboru | Nauczycielki w grupach |
| |
| Do wyboru | Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | A. Wychowaniec, Nauczycielki w grupach |
| |
| Do wyboru | Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | Nauczycielki w grupach |
| |
Czerwiec |
| Wszyscy | Dyrektor, Nauczycielki, Rada Rodziców |
|
|
| Wszyscy | Dyrektor, Nauczycielki, Rada Rodziców |
|
| Wszyscy |
| ||
| Wszyscy | Dyrektor, Nauczycielki |
| |
Ciężki jak słoń czy lekki jak mrówka 1) Mały czy duży, ciężki czy lekki? – zabawa dydaktyczna: · Dzieci szukają w sali przedmiotów małych 2) Większy od…, mniejszy od…: · Nauczyciel pokazuje wybrany losowo przedmiot, prosi ucznia: „odszukaj przedmiot większy/mniejszy od …” · Dzieci pracują w parach na tych samych zasadach, które zaprezentował nauczyciel. 3) Ciężki jak słoń czy lekki jak mrówka? · Nauczyciel prezentuje dzieciom różne rodzaje wag oraz sposób ich działania. · Dzieci samodzielnie ważą różne przedmioty znajdujące się w sali. Po zważeniu tworzą zbiory: przedmioty lekkie, przedmioty ciężkie. W poszczególnych zbiorach przeliczają ilość zgromadzonych przedmiotów. |
| Nauczycielki w grupach |
| |
| Wszyscy | Dyrektor, Nauczycielki, |
| |
| Do wyboru | Dyrektor, Nauczycielki, |
| |
| Do wyboru | Dyrektor, Nauczycielki, |
|